تاریخچه استارباکس و دلایل معروف شدن استارباکس(انگیزشی)

تاریخچه استارباکس و دلایل معروف شدن استارباکس(انگیزشی)

اگه اهل کافه و نوشیدن قهوه هستی حتما برند معروف استارباکس رو می شناسی و برات جالبه که بدونی که این کافی شاپ معروف چگونه به وجود اومده وچجوری به یکی از معروف ترین برندهای دنیای خوراکی تبدیل شده.استارباکس را می توان به جرات معروف ترین برند قهوه در سراسر دنیا دانست. تاریخچه استارباکس یکی از جالب ترین داستان های شکل گیری برند در جهان رو داره . آیا شما در مرود تاریخچه استارباکس چیزی میدونید؟.با ما باشید تا تاریخچه استارباکس و دلایل معروفیت این برند بی نظیر رو شرح دهیم.

تاریخچه استارباکس

اولین فروشگاه استار باکس در سال ۱۹۷۱ در شهر سیاتل با همکاری سه دوست به نام های جری بالدوینیک ، زو سیگل و گوردون بوکر که معلم زبان انگلیسی ، تاریخ و نویسنده بودند شروع به کار کرد.آلفرد پیت مشوق این سه نفر بود و در اولین قدم  در آن قهوه ی خام و تجهیزات گوناگون مرتبط با آن به فروش می رسید.یکی از دلیل های معروفیت استارباکس در مقابل سایر برند های کلاسیک این است که هر روز با مشتریان خود در ارتباط مستقیم می باشد. استارباکس در حال حاضر  ۲۷,۳۳۹ شعبه (تا آپریل ۲۰۱۸) در کشورهای مختلف دارد و بزرگ‌ترین کافی شاپ در جهان محسوب می‌شود.

در سال ۱۹۸۷ مالکان استارباکس حق امتیاز فروشگاه‌های خود را به شولتز واگذارکردند.. شولتز به سرعت  به گسترش کافی‌شاپ استارباکس در کشورهای مختلف مشغول شد. نخستین کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس در همان سال، در شهرهای  شیکاگو در آمریکا و ونکوور در کانادا  تأسیس شدند.

موسسان استارباکس

جری بالدوین در تاریخ ۲۴ مارس سال ۱۹۳۹ در آمریکا به دنیا آمد. او علاوه بر همکاری در راه‌اندازی شرکت استارباکس، مدتی به‌عنوان مؤسس و مدیر کمیته‌ استانداردهای فنی انجمن تخصصی قهوه‌ی آمریکا، رئیس انجمن بین‌المللی قهوه و رئیس مؤسسه‌ی کیفیت قهوه نیز همکاری کرده است. او به پاس خدماتی که در طول عمر خود ارائه داده، توسط انجمن قهوه‌ی آمریکا مورد قدردانی وسپاس قرار گرفته است.

زو سیگل در تاریخ ۲۵ آوریل سال ۱۹۵۵ در آمریکا به دنیا آمد. او یک معلم تاریخ ساده بود که استارباکس را به همراه دوئستانش تاسیس کرد و تنها شخصب و که در روز های تاسیس استارباکس حقوق دریافت میکرد. او در سال ۱۹۸۰ بعد از ۱۰ سال خدمت به‌عنوان معاون رئیس استارباکس، موفق شد ۶ شعبه از استارباکس را در سیاتل راه‌اندازی کند.

هاوارد شولتز در تاریخ ۱۹ جولای سال ۱۹۵۳ در شهر نیویورک آمریکا و در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد. و تنها شخصی بود در کل خانواده که موفق شد لیسانس بگیرد در رشته ارتباطات و او مدتی به‌عنوان فروشنده کار کرد و بعد از گذشت چند سال به نماینده‌ی فروش شرکت تبدیل شد و در سال ۱۹۷۹ مدیریت بخش آمریکایی یک کارخانه‌ی قهوه‌سازی سوئدی با ۲۰ کارمند را بر عهده گرفت.

هاوارد شولتز در سال ۱۹۸۱ در مورد سفارش زیاد فیلترهای پلاستیکی یکی از مشتری‌های خود به نام استارباکس کنجکاو شد و تحت تأثیر دانش شرکت آن‌ها از قهوه گرفت. و بعد از گذشت یک سال به عنوان مدیر بازاریابی استارباکس کار خود را آغاز کرد.

شکل گیری لوگو و تاریخچه آن

برای انتخاب اسم این مجموعه ، بوکر که با شخصی به نام  تری هکلر یک شرکت تبلیغاتی داشت پیشنهاد داد برای انتخاب اسم از کلمه ای استفاده کنند که با دو حرف st آغاز شود چون این دو کلمه قدرت زیادی دارد. این پیشنهاد ذهن این سه دوست را درگیر کرد و آن‌ها شروع به تهیه‌ی لیستی از کلماتی که با st آغاز می‌شدند، کردند.بعد از پیدا کرد نقشه ای از یک مکان معدنی به نام starbo بوکر وقتی که این اسم را  شنید  اسم  شخصیتی داستانی به نام «Starbuck» در رمان موبی دیک در ذهنش جرقه زد و آن‌ها فروشگاه خود را Starbucks نام‌گذاری کردند. و انها بارها اعلام کردند که نام آن مجموعه ارتباطی به نام رمان موبی ندارد.

لوگوی این شرکت تصویر یک پری دریایی با ۲ دم به نام سیرن «Siren» است. طبق افسانه‌های یونانی این پری دریایی ملوانان را فریب می‌دهد و باعث غرق شدن آن‌ها می‌شود. بنیان‌گذاران استارباکس نیز از تصویر این پری دریایی استفاده کردند تا دوستداران قهوه را از هر جای دنیا به سمت خودشان بکشانند. این لوگو بعد از شراکت با هاوارد شولتز تغییر کرد و شکل یک لوگوی تجاری را به خود گرفت.هکر باچسباندن انتهای دو دم پری دریایی و حذف خطوط شکم و ناف به طرحی مناسب در زمینه ای قهوه ای دست یافت . هکلر لوگوی استارباکس را در زمان های مختلف چندین بار اصلاح کرد اولین باردر حال طراحی سری نخست کامیون های حمل و نقل استارباکس بودند. در سال  ۱۹۸۷ پس از ادغام شرکت و شروع فعالیت های جدید لوگو مجدد طراحی شد.پری دریایی جذاب تر و پوشیده ترشد مدل موهایش تغییز کرد و تصویر خوش ترکیب تری از آن در زمینه سبز رنگ شکل گرفت. نهایتا در سال ۲۰۱۱ و بعد از جشن ۴۰ سالگی این برند، لوگوی آن‌ها مجددا تغییر کرد. ۲ ستاره و نام شرکت از روی لوگو برداشته شدند و رنگ آن نیز به سبز و سفید تغییر کرد. ناگفته نماند که این لوگو از طرف طرفداران این برند چندان مورد توجه قرار نگرفت.

محصولات استارباکس

استارباکس در سال ۱۹۹۴ کافی‌شاپ Coffee Connection را خریداری کرد تا امتیاز استفاده، ارائه و بازاریابی نوشیدنی‌های «Frappuccino» را به دست آورد. او توانست تا سال ۲۰۱۲ فروش این محصول را در دنیا به ۲ میلیارد دلار در سال برساند.

این شرکت در سال ۲۰۰۸ خط تولیدی به نام «Skinny» راه‌اندازی کرد که این محصول کم کالری و بدون شکر می باشد. و برای درست کردن آن و شیرین شدنش از عسل وشیرین کننده طبیعی استفاده میشود.استارباکس برای مشتریانی که به سلامتی خود اهمیت میدهند در سال ۲۰۰۹ به محصولات خود سالاد و اسموتی های طبیعی هم اظافه کرد.

استارباکس در سال ۲۰۰۹ خط تولید قهوه فوری را راه اندازی کرد.استارباکس برای تبلیغ این محصول، چالشی برای تشخیص قهوه‌ی فوری از قهوه‌ی دم‌کرده برگزار کرد. در این چالش به همه مشتریان استارباکس با چشمان بسته دو نوع قهوه دمی و فوری داده می شود و آنها باید بگویند که کدامشان فوری می باشد ولی جالب بود که هیچ کدامشان نتوانستند فرق این رو تشخیص دهند.

نوشیدنی‌های استارباکس در لیوان‌هایی با اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود.در سال ۲۰۱۱  استارباکس لیوانی را معرفی کرد که ۰٫۸ لیتر ظرفیت دارد.در همین سال استارباکس اعلام کرد که شرکت Evolution Fresh را به مبلغ ۳۰ میلیون دلار خریداری کرده است و قصد راه‌اندازی مغازه‌های زنجیره‌ای برای ارائه‌ی آب‌میوه‌ی تازه به مشتری‌ها دارد.

در پایان باید عرض کنم که با این که ایتالیایی ها بیشترین مصرف قهوه در دنیا را دارند و در تولید محصولات دم آوری قهوه در جهان پیشتاز می باشند هرگز اجازه تاسیس شعبه استارباکس را در کشور خود ندادند ولی با این حال همانطور که مک دونالد پادشاه فست فود در دنیا می باشد استارباکسم پادشاه قهوه در دنیا هست. شما چقدر در مورد تاریخچه استارباکس اطلاع داشتید؟ لطفا نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

نظرات شما

قالب ووکامرس