۱۰ دلیل خوب برای نوشیدن قهوه

۱۰ دلیل خوب برای نوشیدن قهوه

فنجان قهوه شما چیزی بیشتر از هوشیاری صبحگاهی برایتان فراهم می کند.

بحث اثرات آن سالهاست که بسیار داغ است.

گروهی که موافق آن هستند فعالیت آنتی اکسیدانهای آن و یا هوشیاری مغز را دلیل استفاده از آن می دانند.

مخالفان تأثیرات منفی آن از جمله بی خوابی، سوء هاضمه، تپش قلب و افزایش فشار خون را دلیل عدم استفاده از آن ذکر می کنند.

اما دلایل علمی جدید خبرهای خوبی برای قهوه دوستان دارد.

منبع آنتی اکسیدان است

میزان آنتی اکسیدان در آن به مراتب بیشتر از چای سبز و کاکائوست.

دانشمندان ثابت کرده اند که دانه های قهوه حاوی هزاران آنتی اکسیدان است که پس از رست کردن صدها آنتی اکسیدان دیگر نیز به آن اضافه می شوند.

مطالعات زیادی نشان داده اند که آن مهمترین و اصلی ترین منبع آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان چگونه عمل می کند:

آنتی اکسیدانها با ورم، علل بسیاری از بیماریها از جمله آرتروز، پوکی استخوان و برخی از انواع سرطان مقابله می کنند.

علاوه بر آن رادیکالهای آزاد در بدن را که در اثر سوخت و ساز در بدن به وجود می آیند خنثی می کنند.

این رادیکالها باعث استرس اکسیداتیو می شوند. این استرس ها می توانند ریشه بسیاری از بیماریهای مزمن باشند.

آنتی اکسیدانها از سلولهای بدن محافظت می کنند.

علاوه بر تمام اینها آنتی اکسیدان کلروژنیک اسید موجود در آن با مشکلات قلبی عروقی مبارزه می کند.

کافئین آن باعث افزایش حافظه کوتاه مدت می شود

به گروهی از داوطلبان که در تحقیقی شرکت داشتند روزی ۱۰۰ میلیگرم کافئین داده شد.

این مقدار کمی بیشتر از کافئین یک فنجان قهوه است. محققین متوجه شدند پس از نوشیدن آن فعالیت مغز بیشتر شد.

هنگامی که این افراد مشغول انجام کاری بودند فعالیت مغزیشان توسط fMRI مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه نشان داد افرادی که از آن استفاده کرده بودند فعالیت مغزشان بیشتر و بهتر از گروهی بود که از آن مصرف نکرده بودند.

کافئین چگونه کار می کند:

کافئین بر بخشی از مغز که مسؤول حافظه و تمرکز است تأثیر می گذارد و باعث افزایش حافظه کوتاه مدت می شود.

البته مشخص نیست که این افزایش چقدر می تواند دوام داشته باشد و آیا از فردی به فرد دیگر متفاوت است یا خیر.

از فرد در مقابل کاهش و زوال شناختی محافظت می کند

علاوه بر افزایش موقت در حافظه و فعالیت مغز، مصرف مرتب آن از کاهش شناخت جلوگیری می کند.

از جمله کاهش شناختی می توان از الزایمر و زوال عقل نام برد.

محققان فنلاندی ثابت کرده اند:

مصرف ۳ تا ۵ فنجان از آن در روز و در میانسالی می تواند ۶۵ در صد از خطر ابتلا به الزایمر در پیری بکاهد.

در همین تحقیق در مورد چای نیز آزمایشاتی انجام گرفت که این تأثیر را نشان نداد.

چگونه قهوهها در پیشگیری کاهش شناخت عمل می کنند:

تئوری های زیادی در این مورد وجود دارد.

در یکی از آنها مشخص شد که کافئین می تواند از ابتدای الزایمر بر عوامل مؤثر ایجاد آن تأثیر بگذارد.

علاوه بر آن نوشیدنآن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. دیابت یکی از عوامل زوال عقل است.

برای قلب مفید است

با تحلیل اطلاعاتی که در مدت ۱۳ سال از ۳۷۰۰۰ نفر گردآوری شد مشخص گردید:

افرادی که روزانه بین ۲ تا ۴ فنجان آن را می نوشند ۲۰ در صد کمتر از کسانی که کمتر از این مقدار قهوه می نوشند مبتلا به مشکلات قلبی می شوند.

چگونه قهوه این تأثیر را دارد:

اسناد متعددی وجود دارد که نشان می دهد قهوه از تورم رگها جلوگیری کرده و مانع بیماریهای قلبی می شود.

قهوه مانع ابتلا به برخی از سرطانها می شود

مردانی که از آن می نوشند کمتر مبتلا به سرطان پروستات می شوند.

طبق تحقیقی زنانی که در طول روز بین ۲ تا ۴ فنجان از آن می نوشند، ۲۵ درصد خطر ابتلا به سرطانهای رحمی در آنها کاهش می یابد.

علاوه بر آن برخی از تحقیقات نشان داده اند نوشیدن آن خطر ابتلا به سرطانهای کبد، روده بزرگ، سینه و مقعدی را کاهش می دهد.

چگونه قهوه چنین تأثیری دارد:

پلی فنولها، آنتی اکسیدانهای موجود در آن خاصیت ضد سرطانی دارند و از ایجادورمی که می تواند باعث تومور شود جلوگیری می کنند.

خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد

تحقیقات زیادی نشان می دهند که بین کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و نوشیدن آن ارتباط نزدیکی وجود دارد.

تحقیقی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که مصرف آن خطر این بیماریرا در برخی از افرادی که در معرض ابتلا بودند ۷ در صد کاهش داد.

آزمایش دیگری نشان داد افرادی که زیادتر از حد معمول قهوه می نوشند نیز ۵۰ در صد کمتر از دیگران در خطر هستند.

چگونه قهوهها می توانند خطر دیابت را کاهش دهد:

دانشمندان اظهار می دارند که میتواند به چند روش تأثیر گذار باشد.

  • با تنظیم انسولین می تواند قند خون را کنترل کند.
  • از آسیب بافتها جلوگیری کند.
  • با ورم که یکی از عوامل ابتلا به دیابت نوع ۲ است مقابله می کند.

وجود اسید کافئیک در آن مقدار مواد سمی را کاهش می دهد.

در نتیجه از انباشته شدن پروتئین غیر عادی که معمولاً در افراد دیابتی ایجاد می شود جلوگیری می کند.

قهوههای دی کف نیز می توانند همین خاصیت را داشته باشند.

  • نکته: طبق برخی از تحقیقات قهوهها می تواند حساسیت سلولهای عضلانی را نسبت به اثرات انسولین کاهش دهد.

این حساسیت می تواند سوخت و ساز مواد قندی را ضعیف نماید و فشار خون را افزایش دهد.

البته صحت این مسئله هنوز در دست بررسی است.

دوست کبد است

نه تنها خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد، بلکه از ابتلا به سیروز کبدی بخصوص سیروز ناشی از الکل نیز جلوگیری می کند.

نوشیدن هر فنجان آن تا ۲۰درصد از خطر سیروز می کاهد.

چگونه قهوهها می توانند مانع مشکلات کبدی شود:

دانشمندان پس از تحقیقات اظهار داشتند که قهوهها با میزان آنزیمهای کبدی ارتباط وارونه دارند.

هر چه بیشتر مصرف شود سطح آنزیمها کاهش می یابد.

همانطور که می دانید میزان بالای آنزیمهای کبدی نشانگر ورم و التهاب کبد است.

این التهاب و ورم در واقع, همان صدمات کبدی هستند.

نوشیدن قهوه انرژی انجام ورزش و فعالیت بدنی را افزایش می دهد

بسیاری از کارشناسان و مربیان ورزش در گذشته مصرف آن را قبل و بعد از ورزش و تمرین به دلیل ایجاد کم آبی در بدن منع می کردند.

اما با تحقیقات جدید مشخص گردید:

که نوشیدن تا ۵ فنجان قهوه (۵۰۰ میلیگرم) در روز ایجاد کم آبی در بدن نمی کند.

بعلاوه در این تحقیقات مشخص گردیدکه قهوه باعث رفع خستگی می شود و فرد می تواند تحمل بیشتری هنگام تمرین داشته باشد.

چگونه قهوه می تواند باعث افزایش انرژی می شود:

کافئین نه تنها با خستگی مقابله می کند بلکه باعث کاهش درد، رفع انقباض عضله و افزایش اسیدهای چرب در خون می شود. این اسیدهای چرب باعث افزایش تحمل بدن می شوند.

مانع افسردگی می شود.

تحقیقات متعددی نشان داده اند که قهوه در کاهش افسردگی زنان و مردان تأثیر دارد.

کسانی که زیاد از آن می نوشند خطر ابتلا به افسردگی در آنها کمتر از افرادی است که قهوه نمی نوشند.

ارتباط میان قهوه و افسردگی یک ارتباط وارونه است.

به این معنی که هر چه بیشتر قهوهها نوشیده شوند، افسردگی کاهش می یابد.

چگونه قهوهها باعث کاهش افسردگی می شوند:

طبق تحقیق دانشمندان کافئین موجود در آن باعث افزایش فعالیت فرارسانهایی مانند دوپامین و سروتونین می شود. این فرارسانها کنترل کننده حالت روحی هستند.

مانع نقرس می شود

تحقیقات مختلف نشان داده اند مصرف آن مانع ابتلا به نقرس در زنان و مردان می شد.

با تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از ۹۰۰۰۰ خانم پرستار در طی ۲۶ سال ارتباط مثبتی بین مصرف آن و کاهش خطر نقرس مشاهده شد.

این نتیجه در مورد هر دو قهوه معمولی و دی کف صدق می کند.

طبق این اطلاعات بین ۲۲ تا ۵۷ درصد (بسته به میزان مصرف) کاهش خطر مشاهده شد.

در مورد زنانی که قهوه دی کف می نوشیدند ۲۳ در صد کاهش خطر نسبت به زنانی که آن را نمی نوشیدند دیده شد.

در مورد مردان نیز چنین نتایجی دیده شد.

مردانی که روزانه ۴ تا ۵ فنجان قهوه می نوشند تا ۴۰ در صد کمتر در معرض خطر هستند.

در کسانی که ۶ فنجان از آن می نوشند این در صد به ۶۰ می رسد.

چگونه قهوهها در کاهش خطر نقرس تأثیر می گذارند:

آنتی اکسیدانهای قهوه با کاهش انسولین و در نتیجه کاهش میزان اسید اوریک باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس می شوند.

تجمع و میزان بالای اسید اوریک دلیل اصلی ابتلا به نقرس است.

معایب نوشیدن قهوه

اگر چه از فوائد آن مطالب زیادی ارائه شد ولی زیاده روی اصلاً جایز نیست.

در برخی از افراد قهوه باعث التهاب، اضطراب، بیخوابی و حالت عصبی می شود.

افرادی که بیماری فشار خون دارند با نوشیدن قهوه فشارشان افزایش می یابد که البته برای مدت کوتاهی است.

این مدت کوتاه نمی تواند مشکلات قلبی عروقی به وجود بیاورید.

قهوه ثأثیر متفاوتی در افراد مختلف دارد.

هنگامی که احساس کردید که عوارضی را تجربه می کنید از مصرف قهوه بکاهید.

اثرات کافئین معمولاً پس از ۶ ساعت از بین می رود، پس بهتر است که فقط صبحها قهوه بنوشید و قهوه عصر را حذف کنید.

شما می توانید بری رفع این عوارض از قهوه دی کف به جای قهوه معمولی استفاده کنید.

اگر می خواهید نوشیدن قهوه را کاهش دهید به مرور این کار را انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که ترک کامل قهوه می تواند باعث ایجاد علائم و عوارض ترک از جمله سر درد، دردهای عضلانی و خستگی مفرط شود.

چه مقدار قهوه ضرری ندارد و چه مقدار قهوه بیش از حد مجاز است؟

۲ تا ۳ فنجان ۸ اونسی در روز مصرف آن متعادل است.

به خاطر داشته باشید که میزان کافئین در قهوههای مختلف به دلیل نوع آماده کردن و سبک و مئل نوشیدنی متفاوت است.

گاه ۸ اونس قهوه می تواند ۸۰ میلیگرم کافئین داشته باشد و گاه تا ۲۰۰ میلیگرم.

بهتر است از نوع تلخ استفاده کنید. برای اطمینان از سلامت قهوه به آن شکر اضافه نکنید.

نظرات شما

قالب ووکامرس